Track 2: Succesvol plantaardig
Hoe creëer je een succesvol plantaardig product? Zie deze track als een spoedcursus van enkele echte masters! Tijdens deze track ga je in op een aantal belangrijke elementen: het nutritioneel profiel, textuur en smaak en de marketing.
Sessie 1: Met de gezondheidsbril kijken naar vlees- vis- en zuivelvervangers (11u10)
De shift naar slimme eiwitkeuzes is trending. Maar is dit zinvol voor onze gezondheid? Waar moet je bij deze dieetaanpassingen op letten? Welk gamma aan vlees, vis en zuivelvervangers is er vandaag beschikbaar, en hoe maken ze onderdeel van een gezond evenwichtig voedingspatroon? We bekijken enkele ontwikkelingen die we kunnen verwachten en wat de consument ervan vindt.
Amy Verbeke (Mosquito In The Room)
Mede-oprichtster
Samen met Ariane Louwaege startte Amy Verbeke Mosquito In The Room. Daarmee ondersteunen ze bedrijven, overheden en organisaties om via slimmere voedselkeuzes bij te dragen aan een duurzame toekomst. Met een bijzondere aandacht voor de eiwitshift. Gezondheid én duurzaamheid zijn daarin onlosmakelijk met elkaar verbonden. Amy is gediplomeerd diëtiste en behaalde een master in de milieuwetenschappen. Ze heeft ervaring in de Food Service, werkte op voedselverspilling en is voorzitter van de commissie duurzaamheid van de VBVD (Vlaamse beroepsvereniging van Diëtisten). Ze heeft een passie voor lekker eten en deelt die graag met anderen via lezingen, workshop, artikels en andere fijne vormen van dialoog.
Sessie 2: Marketing Masters (13u45)
Sommige merken weten als geen ander de aandacht te trekken. Via slimme marketingcampagnes positioneren ze zich in een competitieve markt. In deze sessie laten we de experts van Garden Gourmet en Heura aan het woord.
Marloes van de Water (Heura Foods)
Country manager Frankrijk en Benelux
Marloes van de Water is verantwoordelijk voor de Benelux en Frankrijk voor Heura Foods; één van de snelstgroeiende plant-based merken in Europa. Heura is in 2017 opgericht door Marc en Bernat, vanuit de missie het huidige voedselsysteem te veranderen. Het merk is in slechts 5 jaar uitgegroeid in Spanje tot het nummer 1 merk in de markt. We maken het mensen makkelijk voor plant-based te kiezen met producten die WOW zijn. 100% vegan, gezond (gelijke eiwitwaarde als vlees maar minder vet) en short label. De echt lekkere vlees vervangers opvolgers zijn niet alleen heerlijk van smaak maar ook met de perfecte textuur. Daarnaast onderscheid Heura zich door een unieke communicatiestijl, grote fanbase en is en blijft missie gedreven. Marloes (zelf al sinds haar 10e jaar vegetarier) is na 13 jaar ervaring binnen grote multinationals als Unilever, Jacobs Douwe Egberts en Reckitt Benckiser sinds augustus 2022 verantwoordelijk om Heura groot te maken in de Benelux en Frankrijk.
Arthur Duquesne de la Vinelle (Garden Gourmet)
Business Manager Benelux
Arthur Duquesne de la Vinelle werkt sinds 2014 bij Nestlé in verschillende rollen waaronder key account manager en brand manager. Met het merk Garden Gourmet verleidt Nestlé al jaren talrijke consumenten in België en het buitenland. Hij studeerde marketing en business engineering aan de universiteit de KULeuven en de Universiteit van Louvain.
Sessie 3: Smaak en Textuur 2.0 via technologie en ingrediënten (14u35)
Sommige plantaardige producten hebben meer één doel: zo goed mogelijk op echt vlees lijken. Nieuwe technologieën en ingrediënten spelen hierbij een sleutelrol. Proeven we binnenkort het verschil niet meer?
Lore Dewulf (KU Leuven)
Wetenschappelijk onderzoeker onderzoeksgroep Meat Technology & Science of Protein-Rich Foods (MTSP) (KU Leuven – Technologiecampus Gent)
In het laatste jaar van mijn opleiding 'Master in de Industriële Ingenieurswetenschappen Biochemie' in 2007 heb ik stage gelopen in de onderzoeksgroep voor Technologie en Kwaliteit van Dierlijke Producten (nu Meat Technologie & Science of Protein-Rich Foods (MTSP). Na mijn stage ben ik meteen bij deze onderzoeksgroep aan de slag gegaan. Ik heb onderzoek gedaan naar verschillende onderwerpen waaronder het gebruik van rookcondensaten, procescondities van droog gerijpt vlees,... Momenteel zijn we volop onderzoek aan het doen om vegetarische/veganistische vleesalternatieven te ontwikkelen met optimale structuur, water- en vetbinding door een intelligente keuze van proteïnen, vetten en functionele ingrediënten.
Kesha Broucke (Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO)
Wetenschappelijk onderzoeker
Keshia Broucke voert momenteel onderzoek uit in kader van haar doctoraat “Interacties tussen myofibrillaire en plant-gebaseerde globulaire eiwitten in een vleesmatrix met nadruk op functionele, nutritionele en sensorische eigenschappen”. Ze is ook betrokken bij meerdere projecten, waarin de nutritionele, functionele en sensorische aspecten van diverse alternatieve eiwitbronnen onderzocht worden. Voorgaand voerde ze onderzoek uit naar de productie van hoogwaardige hybride kookworsten, en het ontwikkelen van een gebruiksvriendelijke tool om de consumentenappreciatie van verscheidene vleeswaren te optimaliseren door analytische parameters te wijzigen. Ze publiceerde verscheidene wetenschappelijke artikels als (co-) auteur en nam deel aan meerdere congressen.