Interview met Garden Gourmet over de toekomst van de plantaardige food industrie | Next Food Chain

U bent hier

Interview met Garden Gourmet over de toekomst van de plantaardige food industrie

Garden Gourmet, lid van Next Food Chain,kan je niet missen binnen het plantaardige aanbod. Met hun breed assortiment maken ze de weg naar een eiwitshift makkelijk begaanbaar. We spreken met Arthur Duquesne, business manager BeNeLux voor Garden Gourmet bij Nestlé over de toekomst van plantaardige eiwitten en de ontwikkelingen en uitdagingen in de markt.

 

Wat zijn de waarden van Garden Gourmet?

Garden Gourmet is opgericht in 1986 in het Midden-Oosten. De producten hebben hun achtergrond in de Levantijnse keuken, denk aan falafel en linzenburgers. In 2016 werd het bedrijf overgekocht door Nestlé die al sinds de jaren 2000 aandeelhouder was. Een basiswaarde die tot vandaag aanwezig is, is om de geschiedenis van het bedrijf te vertalen naar hedendaagse lekkere producten met nog steeds de traditionele  ondertoon. Wij blijven trouw aan het oorsprongsverhaal. Waarden die aan de kern liggen van onze producten zijn thema’s die ook in de maatschappij spelen. Gezondheid en duurzaamheid staan centraal. Duurzaamheid gaat niet alleen over het kiezen van een plantaardig eiwit als kern van een product, maar ook over hoe we het product maken, leveren en aanbieden. We zetten in op innoveren in verpakking: zo komt er binnenkort een lichtere verpakking aan. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid van een volledige plantaardige verpakking. Plantaardige eiwitten en volop gaan voor de eiwitshift zit in ons DNA. Het maakt deel uit van de richting die we uit willen gaan met Nestlé. We kiezen bewust voor gezonde producten. Zo hebben al onze producten nutri score A of B. 

 

Welke ambities heeft GG voor de toekomst?

Onze ambitie is om de eiwitshift nog verder te brengen. We kunnen als bedrijf natuurlijk niet op ons eentje de oplossing bieden, maar we denken dat we er een belangrijk onderdeel van kunnen zijn. Enerzijds op gebied van het product, dat ervoor kan zorgen dat de mensen makkelijker overschakelen. Anderzijds op het gebied van communicatie. Onze producten zijn de materialisatie van de overgang naar minder dierlijke eiwitten. 

We zijn vandaag al heel actief in de plantbased eco systemen in België. We hebben de Green Deal ondertekend, we zijn lid van Next Food Chain, werken samen met EVA/ProVeg rond de Veggiechallenge, we hebben vaak contact met Bond Beter Leefmilieu. We willen niet enkel onze producten verkopen, maar onze grootste ambitie is bijdragen tot de eiwitshift. Dit doen we terwijl we nog steeds in acht nemen  dat we een bedrijfswerking hebben en dus ook moeten inzetten op voldoende verkoop om de missie mogelijk te maken.

Welke producten is GG aan het ontwikkelen?

Wij hebben een hele grote R&D, omdat we genieten van de expertise van een wereldwijd team binnen Nestlé. Nestlé heeft 3000 mensen die op R&D werken en 10% daarvan is dedicated op plantbased. We doen aan twee manieren van productontwikkeling. Op basis van wat we horen vanuit de consumenten en de fabrieken die we hebben, vormen we een briefing en ontwikkelen we producten. Daarnaast hebben we fundamental research. Dit zijn de R&D onderzoekers die breder zoeken naar naar nieuwe texturen en smaken. Uit dat onderzoek komen de meer disruptieve producten, waarvoor we nog geen productielijn of fabriek hebben om op grote schaal te produceren. Die producten testen we dan met pilootprojecten. Zo is Vuna ontstaan, het vegan alternatief voor tonijn. We hebben nu een piloot met plant-based garnalen en we werken aan plantaardig ei waarmee je kan bakken, een scrambled ei maken enzovoort. We blijven investeren in de logische evolutie van het type proteïnen. 

Welke uitdagingen spelen er in de markt van plantaardige producten vandaag?

Ik denk dat er twee type uitdagingen zijn. De categorie brengt met zich mee dat maar een klein deel van de consumenten onze producten gebruiken. Een heel groot deel weet niet van het bestaan af of willen ze het niet proeven. We moeten dus nog meer reclame maken en beter communiceren over onze producten zodat de consument ze kent. Het gaat over bewustwording over en in de categorie. Daarnaast moet er op de juiste drivers gedrukt worden. Recent worden we geconfronteerd met een hele moeilijke periode. De inflatie zorgt ervoor dat mensen teruggaan naar wat ze kennen en naar de goedkoopste optie. Vlees is vaak nog het goedkoopste. Dat is een extra uitdaging. Als we mensen voor de inflatie vroegen wat ze belangrijk vonden. Dan was dat gezondheid en duurzaamheid. Maar nu staat bovenaan het prioriteitenlijstje kostprijs. Onze categorie is redelijk nieuw, klein en innoverend. Dat zorgt ervoor dat onze producten momenteel nog niet even goedkoop kunnen zijn als vlees.

 

Hoe ziet toekomstige ‘dagelijkse kost’ er uit voor jou? 

Binnen 10 - 15 jaar hoop ik en denk ik dat er veel veranderd zal zijn. Je verandert het eetpatroon van de mensen niet zo makkelijk. Het is een van de elementen van onze cultuur die je het moeilijkste verandert, omdat je het vanaf kinds af meekrijgt. Ik hoop dat iedere generatie die komt, meer en meer bezig zal zijn met plantaardige voeding. Op termijn, laat ons zeggen in 2040, zou 25% van de eiwitten die we eten plantaardig moeten zijn en plantaardig zou dan ook de nieuwe normaal zijn, zowel thuis als op restaurant .

Jullie zijn lid van Next Food Chain. Wat is voor jullie de kracht van NFC?

NFC doet meerdere dingen. Het is eerst en vooral een netwerk. Het geeft je als bedrijf of organisatie de gelegenheid om met concullega’s te praten over hoe iedereen de eiwitshift ziet. Het creëert  de gelegenheid om partnerschappen op te starten. Daarnaast speelt NFC  een belangrijke rol op gebied van beleid. Het is heel belangrijk dat er een organisatie is die in naam van de industrie en de ngo’s kan spreken met het beleid. Dat het een samenwerking is tussen bedrijven en NGO’s geeft het ook meer kracht.