Next Food Chain Realisaties 2020 | Next Food Chain

U bent hier

Next Food Chain Realisaties 2020

 

Een bijzonder jaar in cijfers

Consumenten en Campagnes

2.000 Belgen geven hun mening over plantaardige voeding

Een puur omnivoor dieet behoort tot het verleden behoort. Dat leerden we uit onze iVOX bevraging bij 2.000+ Belgen. 

  • Flexitariërs en vleesminderaars: jongeren en vrouwen
  • Ambitie om nog beter te doen: hoog
  • Meer van dat: tarwe, erwten, noten, rijst, bonen
  • Soms ook: lupine, schimmeleiwit, algen
  • Liever minder: charcuterie
  • Veggieburgers: meningen zijn verdeeld
  • Zuivelvervangers: Yes, please.

15.000 Belgen deden mee aan de eerste VeggieChallenge

In maart aten 15.000 Belgen een maand lang geen of minder vlees. Ze deden dat niet alleen, maar samen met maar liefst 250.000 deelnemers uit Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Polen en Zuid-Afrika. Wordt zeker herhaald in 2021.

Partner: ProVeg

+250% Try Vegan deelnemers

November is Try Vegan-maand. 13.000 deelnemers aten een maand lang veganistisch. Dat zijn er 2.5 keer meer dan in 2019.

Partner: BE Vegan

1,3 miljoen Belgen bereikt met Veget’aime

6 herkenbare culinaire klassiekers in en plantaardig jasje gieten: het opzet van de Veget’aime campagne die 1,3 miljoen Belgen bereikte in oktober. Plantaardig koken en eten is gezond, goed voor de planeet en vooral: lekker! 

Partners: Bond Beter Leefmilieu, Garden Gourmet, Alpro, Nationale Loterij

0 euro uitgegeven aan radio- en televisiereclame 

Want meer veggie is een Boodschap van Algemeen Nut. Radio 1, Radio 2, Klara, MNM en Studio Brussel zonden de 'Veggie is het nieuwe normaal'-radiospot uit, ingesproken door Clara Cleymans en Gene Bervoets, tijdens de laatste week van de Veggiechallenge.

Beleids- en lobbywerk

12 maanden lang aandacht voor de eiwittransitie

Woordvoerders Laurens De Meyer (BBL) en Nena Baeyens (EVA vzw) haalden dit jaar verschillende keren de pers met berichtgeving over de eiwittransitie. Onze oproep om subsidie voor peulvruchtenteelt gelijk te trekken voor humane consumptie werd in de vakpers overgenomen en positief onthaald door Agentschap Landbouw en Visserij. Ook Minister Crevits uitte zich als eiwitfan!

270.000 handtekeningen om de Europese ‘Burgerban’ af te voeren

Eind oktober besliste Het Europees Parlement over de “Burgerban”. Termen als ‘burger’, ‘worst’ en ‘biefstuk’ zouden voor plantaardige producten vervangen moeten worden door ‘schijf’, ‘buis’ of ‘schel’. 270.000 handtekeningen, enkele verhitte debatten (o.a. Zevende Dag), talloze artikels en 21 telefoontjes naar onze Belgische Europarlementariërs later werd de burgerban afgevoerd met een grote meerderheid. Voor zuivelalternatieven lagen de kaarten helaas anders.

De FOD Economie werkt alsnog aan een compromisvoorstel voor de naamgeving van plantaardige producten, zolang heel duidelijk en ondubbelzinnig de plantaardige oorsprong van het product wordt vermeldt. Uiteraard van dichtbij opgevolgd door Next Food Chain. 

Partners: ProVeg, EVA vzw, Bond Beter Leefmilieu

60%: streefdoel plantaardige eiwitten

De hervorming van het gemeenschappelijk landbouwbeleid biedt kansen voor de eiwittransitie. Vanuit Next Food Chain verspreidden we via een persbericht de oproep om de teelt van plantaardige eiwitten voor humane consumptie te stimuleren. Zowel het departement Landbouw en Visserij en het kabinet gaven aan van deze maatregel werk te willen maken. NFC gaat momenteel met beide in dialoog rond de uitwerking van het ‘eiwitplan'.

2021 lancering Green Deal Eiwittransitie

Het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid ontwikkelt een Green Deal Eiwittransitie. Next Food Chain zit mee in de stuurgroep die vorm geeft aan dit project. Lancering: voorjaar van 2021.

Leden en kennispartners

3 nieuwe leden sloten zich aan

In januari traden Arvesta en VG Sensory toe tot Next Food Chain. Wat later in het jaar sloot ook Rikolto zich aan als eerste kennispartner. Wanneer de COVID-19 pandemie bezworen is kan de ledenwerving terug op volle kracht vooruit gaan.

           

Werking naar professionals

V-label blijft groeien in 2020

Het V-Label is het geel-groene logo dat je terugvindt op veel vegetarische en vegan producten. Wist je dat EVA de Belgische licentiehouder is voor Belgische producenten van dit internationaal erkende keurmerk? Veel producenten vonden in 2020 de weg naar het keurmerk. De vegetarische en plantaardige markt is dan ook een groeiende industrie waar steeds meer grote spelers op inzetten. 

20 nieuwe plantaardige recepten voor crèches en grootkeukens 

Voor food professionals was 2020 een heel moeilijk jaar. Om een handje toe te steken, ontwikkelde EVA vzw 10 nieuwe recepten voor crèches en 10 recepten voor grootkeukens met focus op take-away. Verder kreeg de ‘Veggie voor Chefs’-gids een geweldige make-over in het Nederlands en het Frans beschikbaar.